uk ru

Купівля машини, навіть уживаної, - подія радісна, але клопітка. Тут треба тримати "вухо гостро".

Продавець легко розкусить у вас новачка і "скромно промовчить" про якісь недоліки. А кота в мішку купувати, звісно, не варто. Завжди краще прийти з людиною, яка розбирається в машинах, але й самому знати якісь елементарні речі теж не гріх. Цей текст, звісно, не зробить із вас профі, але може дати необхідне уявлення про найважливіші моменти.

Для початку:

"Перевірку" слід почати ще телефоном. Ось приблизний список запитань загального плану, які можна поставити продавцеві:

  1. Скільки власників мала машина?
  2. Який місяць і рік випуску? Потім це можна перевірити за низкою ознак: наприклад, за маркуванням скла.
  3. Дізнайтеся так само, як вона експлуатувалася. Слід мати на увазі, що характер і умови експлуатації машини набагато важливіші за її вік.
  4. Який пробіг машини? Під час огляду Ви можете перевірити показання спідометра. Можна помножити річний пробіг (зазвичай 15-30 тис.км.)* на вік і прикинути реальний кілометраж.
  5. У якому стані перебуває машина? Просто так ціну не занижують і не завищують. Запитайте про всі ремонти, які пройшла машина і замінені деталі. Це може натякнути на не афішовані проблеми.
  6. Чи була машина в ДТП? Аварія може внести суттєві зміни в роботу вузлів і механізмів.

Перше враження

Якщо машина не "вбита" і загалом вам подобається, то зробіть зовнішній огляд. Ось на що слід звернути увагу насамперед. Огляньте кузов на предмет іржі. Найпоширеніші місця - пороги, колісні арки, багажник. Перевірте лакофарбовий шар під різними кутами зору. Кузовні панелі не повинні відрізнятися одна від одної за кольором. Перевірте стан зазорів між кузовними елементами, всі вони мають бути однакові. В іншому випадку мав місце серйозний кузовний ремонт.

Зазирніть під машину

Подивіться, чи немає на асфальті маленьких калюжок, і чи не капає звідкись? Це можуть бути масло або тосол, гальмівна рідина, бензин або вода. У всякому разі, сильні течі неприпустимі. Особливу увагу зверніть на рівень тосола і масла. Зміна характеру цих компонентів (тосол з домішками емульсії, а олія пузириться) свідчить про їхнє змішування. Зазвичай це відбувається за умови пробитої прокладки або деформованої голівки блоку циліндрів унаслідок перегріву двигуна.

Зверніть увагу на колеса. Вони мають стояти рівно, без перекосу, знос покришок має бути рівномірним.

Відкрийте капот

Двигун має бути чистим. Будь-які "удосконалення" і саморобки - ізолента та інше - повинні вас насторожити. Подивіться на внутрішню стінку капота. Якщо вона вкрита чорним нальотом, то витоки оливи дуже ймовірні.

Перевірте всі передавальні ремені на шківах на предмет зносу. Зношений ремінь зазвичай біліє, в ньому стають видні тріщини і нитки арматури.

Запустіть мотор.

Залиште капот відкритим і поверніть ключ у замку запалювання так, щоб увімкнулися прилади (не заводьте). При цьому мають засвітитися лампочки акумулятора і тиску масла. Погано, якщо цього не сталося.

Запустіть двигун. Зверніть увагу на те, як швидко завівся двигун. Працювати він має тихо і рівномірно. Натисніть на акселератор і прислухайтеся. Чи немає стукотів і перепадів. Відпустіть педаль. Якщо оберти впали не відразу або вони занадто великі навіть на холостому ходу, то на обличчя проблеми з регулюванням. Зверніть увагу на колір вихлопу. Білий колір має зникнути, щойно мотор прогріється, якщо ні - в моторі може бути зношена головка блоку циліндрів, і її доведеться ремонтувати або міняти. Чорний колір означає, що двигун потребує регулювання, але от якщо дим блакитний, це погано - без серйозного ремонту не обійтися.

Перевірте рівні рідин.

Крім кількісної оцінки рівня масла, слід оцінити його якість. Ненормально, якщо воно загусло і виглядає на щупі не тонкою плівкою, а збирається грудками.

Не забудьте також перевірити рівень гальмівної рідини.

Перевірте амортизатори та світлові прилади

Якщо під час розгойдування автомобіль робить більше одного коливального руху, то амортизатори потребують заміни.

Спробуйте в роботі всі світлові прилади - фари, поворотники, стоп-сигнали, освітлення салону.

Окремо слід перевірити роботу обігрівача і клімат-контролю.

Перевірте люфт

Потрібно звернути особливу увагу на люфт керма, педалей зчеплення і гальма.

Максимально допустимий люфт рульового колеса становить 5 сантиметрів у кожну сторону до початку повороту колеса.

Увімкніть першу передачу і спробуйте рушити. Зауважте при цьому, як далеко потрібно відпускати педаль від повністю вичавленого стану. Якщо схоплювання відбувається в самому кінці, зчеплення може вимагати серйозного ремонту або заміни.

Педаль гальма повинна не доходити до підлоги кілька сантиметрів. Натисніть на неї і потримайте так близько хвилини. Натяг не має слабшати, інакше в гальмівній системі є витоки.

Поїхали!

Оскільки машина незнайома, будьте гранично акуратні.

Гальма. Перевірте їх відразу після початку руху. Поспостерігайте - чи не кидає машину в сторони під час різкого гальмування, чи не чути при цьому якісь сторонні звуки.

Якщо машину під час руху злегка веде в бік, найімовірніше, не відрегульовано сходження-розвал коліс, або існують проблеми з гумою.

Підвіска. Спробуйте поїздити по дрібних купинах і вибоїнах і послухайте, як працює підвіска. Сильні стуки мають вас насторожити. У цьому випадку можна запропонувати продавцеві перевірити автомобіль на спеціалізованому стенді. Якщо кермо починає тремтіти на високій швидкості або під час крутого повороту, то колеса, можливо, не відцентровані або розбалансовані.

Коробка передач і зчеплення. Передачі повинні перемикатися легко і без сторонніх звуків. Прислухайтеся до шуму коробки передач з вичавленим і відпущеним зчепленням: якщо відчуваєте різницю - будьте готові до ремонту.

На замітку

Машину краще перевіряти при денному світлі - так краще помітні дефекти покриття і підфарбовування. Воскове покриття при штучному світлі (наприклад, у гаражі), приховає не тільки подряпину, а й більш серйозний дефект.

Якщо в оголошенні було сказано про "доречність торгу", то для початку пропонуйте ціну на 20-25% нижчу, так у вас буде запас і простір для маневру. Доброю основою для торгу можуть стати виявлені вами недоліки. Поговоріть попередньо з механіком, дізнайтеся, який ремонт скільки коштує. Можете сміливо оперувати потім цими цифрами в розмові з продавцем.